<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d4119151268278228861\x26blogName\x3d%E2%9C%BFEiY-LiN%E2%9C%BF\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://eiy-linbloggergirl.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://eiy-linbloggergirl.blogspot.com/\x26vt\x3d-4771370130123995499', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>


✿ hari raya ke?? masak lontong kuah lodeh ✿
7:03 AM : Saturday, April 30, 2011 | Add comment [0]
walahhh...sedap hingga menjilat jari gitu.. hehehe... eeuuuuwww!!
macam hari raya ek??? kn2.. alololo...
tak sabo2 nak raye gtu..eh!! pose dulu la baru nak raya2 ni.. [^__^]

esk 1 MEI 2011... ibu masak lontong kuah lodeh.. :)
saya tolong ibu masak..potong kentang je .. [=..=]
hehehe...potong bawang meleleh air mata... ala..sebet nya la kn..

okey la ni cara-cara nak masak lontong lodeh dan bahan2 nya..

Bahan2 sayuran:
5 batang kacang panjang - dipotong kecil
1 biji karot - dipotong kecil
4 tahu goreng - digoreng dan dipotong dadu
4 tempe - digoreng dan dipotong dadu
4 biji kentang-digoreng dan potong dadu
cili merah - dihiris
bawang besar - dimayang
suhun dan fucuk - direndam supaya lembut

Bahan2 kisar:
cili merah
cili padi
bawang merah
bawang putih
batang serai
1 inci kunyit hidup

Bahan2 lain:
5 cawan santan - dari 1 biji kelapa
250gm udang basah
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

cara:
  • panaskan minyak di dalam periuk
  • tumiskan bahan2 kisar sehingga wangi
  • masukkan udang, santan dan sayuran yang keras (karot, , kacang panjang,kentang)
  • biarkan sehingga lembut
  • selepas itu barulah di masukkan sayuran yang lain (, tahu goreng, tempe goreng, cili merah, bawang merah, suhun dan fucuk) dan garam secukup rasa
  • pastikan kuahnya sentiasa di kacau supaya tidak pecah minyak
  • angkat dan hidangkan dengan nasi impit, telur rebus, sambal/kuah kacang/rendang/serunding
LEPAS TU LAUK NYA SUKE HATI KORG LA NAK GORONG AYAM KE..
NAK WAT TELO SAMBAL KE RENDANG DAGING/AYAM KE KAN..
iyaaaaaa... pas tu makan la... erkkkkk...!!. sape2 yg tak reti masak tu..
meh2 tgk blog i... hehe...
SELAMAT BERAMAL...WAKAKAKA....
CUBE JANGAN TAK CUBE TAW!!


ABOUT ME
BORAK BERSAMA MRS.GIGIRABITT
My fRiEndS
CREDITS